TAMBURELLO

Ήταν πρωτομαγιά, έτος 1994. Τα μονοθέσια παραταγμένα στο γκρίντ για να ξεκινήσει ο 3ος αγώνας της χρονιάς στην πίστα της Imola στην Ιταλία. Κανείς δεν φανταζόταν όμως, ότι εκείνη τη μέρα θα γραφόταν η πιο μαύρη σελίδα στην ιστορία της Formula 1.

Η συνέχεια πάνω-κάτω γνωστή. Στο 2ο γύρο μετά την αποχώρηση του αυτοκινήτου ασφαλείας (λόγω ατυχήματος στην εκκίνηση), το τιμόνι της Williams του Ayrton Senna έσπασε στην στροφή Tamburello με αποτέλεσμα ο Βραζιλιάνος να βρεθεί με τέρμα γκάζι στις μπαριέρες. Ο μπροστά δεξιά τροχός του “κόλλησε” κάτω από το μονοθέσιο του, και όταν αυτό απομακρύνθηκε από τον τοίχο, ο τροχός χτύπησε το κεφάλι του Senna. Το χτύπημα ήταν θανάσιμο και λίγες ώρες μετά, στο νοσοκομείο του San Marino, ο Ayrton δεν ήταν πια μαζί μας. Το σπορ είχε μόλις χάσει τον σπουδαιότερο εκπρόσωπό της που υπήρξε ποτέ.

Ακολούθησε το πένθος. Η Βραζιλία είχε χάσει έναν εθνικό της ήρωα. Στην κηδεία του βγήκαν στο δρόμο 3 εκατομμύρια θαυμαστές να τον αποχαιρετήσουν με δάκρυα στα μάτια. Μια κυρία χαρακτηριστικά δήλωσε: “Χάσαμε ένα από τα λίγα πράγματα που μας δίναν χαρά σ’αυτή τη ζωή. Ζούμε μες’τη φτώχεια και κάθε Κυριακή περιμέναμε να δούμε τον Senna, να πάρουμε λίγη χαρά..και τώρα πάει” . Ο Senna εκπροσωπούσε τη Βραζιλία λέγαν πολλοί, δεν ήταν απλώς ένας οδηγός.

Φυσικά και δεν ήταν απλώς ένας οδηγός. Ήταν κάτι…εξωπραγματικό. Τρανό παράδειγμα το Grand Prix του Μονακό το 1988. Στις κατατακτήριες δοκιμές, ο Senna σημείωσε 1.4 δευτερόλεπτα ταχύτερο γύρο από τον Alain Prost (1.4 δευτερόλεπτα σε έναν γύρο στο Μονακό είναι σαν να νικάει μια ομάδα στο ποδόσφαιρο με σκορ 8-0), και ο δαιμονισμένος του ρυθμός συνεχίστηκε και στον αγώνα. 11 γύρους πριν το τέλος, ο Senna ήταν 55 δευτερόλεπτα μπροστά από τον 2ο  Alain Prost (σε λίγο του έριχνε γύρο δηλαδή), και η ομάδα του έλεγε να πάει πιο σιγά για να μην ρισκάρει κάποια σύγκρουση. Λίγες στροφές μετά, ο Senna βρέθηκε στον τοίχο πριν το τούνελ. Ο ίδιος δήλωσε:

“Δεν οδηγούσα συνειδητά αλλά από ένστικτο, ήμουν σε άλλη διάσταση, η πίστα ήταν για μένα ένα τούνελ και απλά συνέχιζα να οδηγάω”.

Εκείνος ο αγώνας ήταν η μεγαλύτερη “παράσταση” που έγινε από πιλότο της Formula 1 μέχρι τώρα, και δύσκολα θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια. Έβλεπες έναν Θεό να οδηγάει πέρα από τις ανθρώπινες δυνατότητες, και όλα αυτά στην πιο απαιτητική πίστα που υπάρχει, εκεί που οι μπαριέρες και οι ρόδες απέχουν χιλιοστά. Σε άλλο ένα show του, στην πίστα του Donington στην Αγγλία το 1993, ο Senna βρέθηκε σε έναν γύρο από την 5η στην 1η θέση οδηγώντας “μαεστρικά” στο βρεγμένο οδόστρωμα.

Πίσω και πάλι στο 1988, ο Senna στην πρώτη του χρονιά με την Mclaren Honda κατάφερε να πάρει το πρωτάθλημα (με 8 νίκες και 13 pole positions), γεγονός που δημιούργησε διαμάχες με τον team mate του Alain Prost, ο οποίος θεωρούταν το μεγάλο όνομα. Η μεγάλη μάχη αυτή συνεχίστηκε και την επόμενη χρονιά, όπου στον τελευταίο αγώνα στη Suzuka, 6 γύρους πριν το τέλος, οι δυο τους συγκρούστηκαν (ο Prost έκλεισε τον Senna στα όρια του παράνομου) με αποτέλεσμα ο Γάλλος να εγκαταλείψει και ο Βραζιλιάνος να συνεχίσει. Ωστόσο ο Senna ακυρώθηκε από τους αγωνοδίκες, καθώς άνθρωποι της πίστας είχαν σπρώξει το μονοθέσιο του στην πίστα όταν έγινε η σύγκρουση, μένοντας ανήμπορος να υπερασπιστεί τον τίτλο.

Το 1990 οι ρόλοι αντιστράφηκαν και στην ίδια πίστα, στην πρώτη στροφή, ο Βραζιλιάνος χτύπησε τον αντίπαλό του με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν και οι δυο και ο Senna να κατακτήσει τον 2ο τίτλο του. Μια κίνηση που χαρακτηρίστηκε έντονα, αλλά από πολλούς θεωρήθηκε ως ”εκδίκηση”. Το 1991 ο Ayrton κατέκτησε εύκολα το 3ο και τελευταίο πρωτάθλημα της καριέρας του.

Το 1992 η Williams άλλαξε δραματικά τις ισορροπίες φέρνοντας στην Formula 1 τις ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις κάνοντας το μονοθέσιο της έτη φωτός ταχύτερο από τους υπόλοιπους. Ο Nigel Mansell κατέκτησε “περπατώντας” το πρωτάθλημα. Την επόμενη χρονιά ο Alain Prost υπέγραψε στη Williams θέτοντας έναν και μόνο όρο, να μην είναι στην ίδια ομάδα με τον Senna. Παρά τις προσπάθειες της Βρετανικής ομάδας να ενώσει ξανά τους δυο οδηγούς, ο Prost ήταν αμετάκλητος. Ο Γάλλος πέτυχε το στόχο του και κατέκτησε το πρωτάθλημα.

Το 1994 ο Prost αποφάσισε να αποσυρθεί από την ενεργό δράση, και τη θέση του στη Williams πήρε ο Senna. Οι κανονισμοί όμως άλλαξαν και οι ηλεκτρονικές αναρτήσεις απαγορεύτηκαν, με αποτέλεσμα το μονοθέσιο της Βρετανικής ομάδας να είναι υπερβολικά ασταθές. Ο Senna ξεκίνησε τη χρονιά με 2 εγκαταλείψεις σε ισάριθμους αγώνες στους οποίους ωστόσο είχε πάρει 2 pole positions.

29 Απριλίου 1994 και στις ελεύθερες δοκιμές ο Ronald Ratzenberger καταλήγει στις μπαριέρες της Imola. Το ατύχημα τρομακτικό και ο Αυστριακός χάνει τη ζωή του. Πιο πριν είχε ακολουθήσει ένα σοβαρότατο ατύχημα του Rubens Barrichello, με τον Βραζιλιάνο να ”έχει Άγιο” και να βγαίνει ανέπαφος από το μονοθέσιο του. Ο γιατρός που εξέταζε τον Ratzenberger είπε στον Senna: “Είσαι ο πιο γρήγορος οδηγός στον κόσμο. Γιατί δεν τα παρατάς, να τα παρατήσω κι εγώ και να πάμε για ψάρεμα;” Η απάντηση ήταν: “Δεν μπορώ να τα παρατήσω.”  Το τι ακολούθησε την Κυριακή 1 Μαΐου 1994 στη στροφή Tamburello είναι γνωστό…

Δεν ξέρω γιατί, αλλά το ατύχημα αυτό έμοιαζε αναπόφευκτο. Ήταν σαν ο Θεός να είχε στείλει έναν “δικό του” στη γη και να τον ήθελε πίσω. Ψάχνοντας τη ζωή και την καριέρα του Senna, βγαίνει η εικόνα ενός ανθρώπου που είχε επαφή με το Θεό κάθε μέρα, σαν να ήταν το υποσυνείδητό του. Το είχε δηλώσει και ο ίδιος άλλωστε ότι είδε το Θεό στη βροχή ενώ οδηγούσε. Οι ικανότητές του ήταν σε άλλο επίπεδο, εκτός των ανθρώπινων δυνατοτήτων και το είχε αποδείξει ουκ ολίγες φορές. Το Grand Prix της Imola έχοντας την παρασκευή δυο τρομακτικά ατυχήματα προμήνυε ότι ο Θεός θα έπαιρνε τον συνεργάτη του πίσω…και έτσι έγινε. Ο Senna μπορεί βάσει στατιστικών να μην ήταν ο καλύτερος (είχε κατακτήσει 3 πρωταθλήματα σε αντίθεση με τα 7 του Σούμι, τα 5 του Φάτζιο κλπ), μπορεί να μην έπαιρνε τον τίτλο εκείνη τη χρονιά αν δεν είχε συμβεί το ατύχημα δεδομένων των δυσκολιών που αντιμετώπιζε η Williams. Ένα είναι το σίγουρο όμως: Σαν κι’αυτόν δεν θα υπάρξει κανείς…εκτός αν ο μεγαλοδύναμος αποφασίσει να στείλει τον διάδοχό του Senna!

Σας αφήνω με το καλύτερο ίσως βίντεο που κυκλοφορεί στο youtube με τον Ayrton…

 

 

 

Πηγή κεντρικής εικόνας: f1fan.gr, pinterest.co.uk

Other Articles

CHAMPIONS LEAGUEΓΡΗΓΟΡΗΣ ΠΑΠΠΑΣ
“VAR”ΕΤΟ
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣΠΑΟΚ

Leave a Reply